Az élményekkel teli utazás garantált, ha az ember Olaszországba indul. A szakmai tapasztalatok már vegyesek, de úgy tűnik, mostanában ilyen idők járnak. A Milánói Bútorszalon vagy ahogyan ők nevezik, a Salone del Mobile egy design bomba az érzékek birodalmára, a sokkhatás garantált.
Már az úton eldöntöttem, hogy rendhagyó beszámolót írok és végleg felhagyok a márkák és designerek alázatos felsorolásával. Már csak annak okán is, mert a teljességre való törekvés eleve kudarcra ítélt.
Egy 1000 kilométeres út esetén érdemes oda-vissza, de egyszer mindenképpen megszakítani az utazást. Talán azért gondolom így, mert kiváncsibb vagyok, mint régen, vagy öregebb. Attól tartok, ez utóbbi, mindenesetre örülök, hogy Padova lett a köztes megálló. Itt található európa (a világ?) legrégibb egyetemi botanikus kertje.
Orto Botanico
A kert önmagában is varázslatos, mint a legtöbb botanikus kert. Itt azonban több száz év, mint élő múlt van jelen, viszonylag kis területen, nem mellesleg a város központjában. A kertet 1545-ben egyetemisták alapították. Felépítése a klasszikus gyógynövény és fűszerkert vonalvezetését követte. Az elsősorban gyógynövényekre épülő kultúra megmutatása mára sok elemmel kiegészült, így teljesebb és összetettebb képet mutat a kert és a mellette felépült biodiverzitást demonstráló „üvegház”.
![Orto botanico di Padova](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/orto-botanico-map-min.jpg)
Orto botanico di Padova
A tematikus gyűjtemények és a rekonstruált természeti környezetek mentén évszázados fákat láthatunk, mint pl. Goethe pálmája, ami a kert legöregebb lakója. Európa egyik legrégibb túlélője a Szt. Péter pálma, ez inspirálta Goethet a növények metamorfózisa című teóriájának megírásában. De van itt keleti platán 1680-ból, ginkgo biloba 1750-ből, déli magnólia 1786-ból. Ne feledkezzünk meg a himalájai cédrusról 1828-ból, amely az első Olaszországba importált példány.
Biodiverzitás kert
A kert új üvegházai nap- és vízenergiákkal működnek. A házigazdák a látogatókat utazásra hívják, melynek során bemutatják a Föld klimatikus zónáit, így megfigyelhető, a növények hogyan alkalmazkodtak a különböző környezeti tényezőkhöz.
Az útvonal 5 biomot foglal magában: trópusi esőerdő, sub humid trópusi esőerdő, mérsékelt, mediterrán és száraz égövi régiók. Emellett rendkívül látványosan demonstrálják a botanika és an-tropológia összefonódását, emberiség és a növények ősrégi kapcsolatát.
Fotókon, videókon és kiállított tárgyakon keresztül szemléltetik azt a szimbiózist, amiben a ma élő primitív népeknek még lehetőségük van együtt élni a természettel, környezetükkel úgy, hogy ne zsákmányolják ki azt.
Ennyi kitérő azt hiszem belefér, pláne, ha az ember a soproni alma materból indul neki az életnek.
Salon/Eurocucina
Unalomig ismételt információ, hogy kétévente Euro Cucina a kísérő rendezvény. Ezt most némiképp felülírnám, mert egyáltalán nem kísérő rendezvény. Én is, mint sokan mások, erős felbuzdulásban itt kezdtem a vásárlátogatást. Hiba volt.
A kiállítás első napján, gyakorlatilag nem lehetett mozogni a konyhás pavilonokban. Olyan fokú volt az érdeklődés, hogy a normál újságírói tevékenység lehetetlenné vált. Annak ellenére, hogy elméletileg a kedd egy szakmai nap volt. Jól demonstrálja a helyzetet, hogy számos olyan standdal találkoztunk, ahol hiába mutattuk fel a sajtóigazolványt, sorba kellett állnunk egy visit card-ért, majd újabb sorban állást követően engedtek be minket a standra. A Valcucine esetében ez nettó egyórás várakozást vett igénybe.
Túllendülve ezeken a kis afférokon, az olaszok hozták a kötelezőt, de csak annyit. Az is lehet, hogy már túl sokat láttam, de a szimpla marketing fejlesztésektől már nem igazán ájulunk el, sajnos még nagy gyártók esetében is ebből láttunk többet.
A konyha ipari terület a lakáson belül, már amelyikben főznek, ugye, és nemcsak státusz szimbólum, de erről majd máskor. Szóval a konyha rendkívül design érzékeny terület lett, amellett hogy funkcionalitás kárára nem szabadna tervezési kunsztokat végrehajtani.
A helyzetet tovább árnyalja az a jelenség, hogy a konyha egyre közelebb kerül a nappali térhez, anyaghasználatában, formáiban egyre jobban közelít a nappalinkhoz és ez új kihívások elé állítja a konyhatervezőket. Ez egy motiváló tényező, ami tetten érhető volt. Második katalizátora a tervezésnek az új anyagok beépítése, vagy feledésbe merült anyagok újra divatba hozása.
Harmadik inspiráló tényező az életforma változás. Szingli vagy nem szingli, ez itt a kérdés! Menő otthon főzni vagy nem menő? Része az életemnek a főzés, vagy egy szükséges rossz?
Körülbelül e három kérdéskör megválaszolása, pontosabban az ezekre adott válaszok jelölik ki az irányokat.
A fenti gondolatmenetet követve, vagy abból kiragadva szeretnék nektek pédákat mutatni.
Közelebb a nappalihoz
A konyhák térfoglalása együtt jár azzal, hogy szalonképesebbé kellett őket tenni (szó szerint). Finomabb frontmegoldások, felületek és mozgató mechanizmusok kerültek előtérbe, hatékonyabb elszívás, és gyönyörű konyhagépek. A szoborszerű elszívók épp úgy ezt a folyamatot segítik, mint a mindent egy mozdulattal eltakaró több négyzetméteres üvegfrontok. A bútor ma már nem csak egy bútor, hanem komplex élmény: fény, hang, forma…
A fény nem csupán mint funkcionális elem, hanem mint látvány és a menőzés emblematikus eleme is jelen van. Nem mondom, hogy nem tesz hozzá egy konyha vagy nappali hangulatához, de a gesztusérzékelős vezérlés és a színek állandó változtatását kicsit turistalátványosságnak érzem.
Mondom ezt annak ellenére, hogy kedvenc konyhás cégem, a Valcucine követte el.
Ugyanakkor, ha épp főzök és könyékig maszatos vagyok, de fel kellene kapcsolni a villanyt, szóval jól jöhet még a gesztusérzékelés…
Ha a nappaliból is látszik, mekkora a kupi a konyhában, az nem jó. A főzéshez szükséges konyhai kisgépeket állandóan kicsomagolni, elpakolni, az szintén nem jó. Egy mozdulattal mindent eltüntetni, az jó!
A Valcucine ellensúlyos frontjai kifinomult mérnöki megoldást párosítanak a trendi felületekkel. A billenő ajtó és a vertikálisan működő tolóajtó rendszerük sem az idei év fejlesztése, viszont mindkettő zseniális.
A Riva standján látott bútordarab, a Cambusa sorozat arra példa, hogyan kell betolni a nappaliba egy tálaló bútort, amit egy mozdulattal tudunk kitárni. Az olasz cég egyébként egyedi kérésre változtatható beltartalommal tervezi és kivitelezi a bútorcsalád tagjait. Ugyanezt tudja a Bulthaup b2-es modellje is.
Az egy mozdulattal eltüntetni és a kis terekben élni gondolatokat talán a Sanwacompany munkái szemléltetik a legjobban. Több olyan konyhakoncepciót is bemutattak, amiben a mobilitásra, a hagyományoktól elszakadó anyagtársításokra és a kis terekben is működő kompakt megoldásokra koncentráltak (AM01, QB01).
![sanwa-konyha-min A mini konyha nem egy szimpla poén, mára meghatározó irányzat](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/sanwa-konyha-min-585x439.jpg)
![sanwa-konyha2-min A mini konyha nem egy szimpla poén, mára meghatározó irányzat](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/sanwa-konyha2-min-585x878.jpg)
![sanwa-konyha-3-min A mini konyha nem egy szimpla poén, mára meghatározó irányzat](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/sanwa-konyha-3-min-585x372.jpg)
![sanwa-konyha4-min A mini konyha nem egy szimpla poén, mára meghatározó irányzat](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/sanwa-konyha4-min-585x438.jpg)
Azt vallják, hogy a múltban mindig rögzített bútorok is mobilissá tehetőek. Egy “kockába” lehet koncentrálni minden olyan lényeges elemet, ami egy konyhát működőképessé tesz. Erre a gondolatra különböző anyagtársításokkal, az olasz gyártástechnológia és a japán minimalizmus prezentálásával hoztak példákat. Természetesen ezek egy, max. két emberig életszerű megoldások, egy ötfős családnak ez nem konyha.
Az üveg, a szintetikus kövek (tudom, hogy pongyola a kifejezés, de sokszor követhetetlen, hogy mi a kötőanyag) továbbra is meghatározó felületek. Sajnos egyre több az inkább műanyag érzést keltő, kőnek látszó anyag, mint a valődi kő. Nyilván sokkal nagyobb szabadságot ad a megmunkálás terén, bizonyos tulajdonságai pedig jobbak, mint egy gránitból készült pultnak, de ez nem az, csak annak látszik.
![Üveg ajtók tetszőlegesen festve](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/valcucine-1-min-1024x576.jpg)
Üveg ajtók tetszőlegesen festve
![Üveg ajtók tetszőlegesen festve](https://robinwood.hu/wp-content/uploads/2018/06/valcucine-artematica-1-min-1024x550.jpg)
Üveg ajtók tetszőlegesen festve
Fa felületeket, leszámítva néhány tradicionális gyártót (Team7, Riva 1920, stb), mutatóba és luxusként látunk. Nem választanám külön a furnérozott felületeket sem, mert szintén effekt szinten jelennek csak meg a kínálatban.