Pár éve már az industry 4.0 az első számú üzenet a Homagnál. Érezhető volt, hogy jönni fog valami, ami az eddigi gondolkodásunkat, a faipari gyártásról alkotott képünket felülírja majd, ugyanakkor koncentrálja és összefoglalja a közelmúlt fejlesztéseit.
Gazdasági elemzéseket olvasva, függetlenül attól, hogy milyen szakterületről van szó, szinte mindig oda lyukadunk ki, hogy a hatékonyság és a szervezettség hiánya okozza elsősorban piaci hátrányunkat.
A kérdés az: mit tud ezen a TAPIO változtatni?
A Tapio az első nyílt, digitális platform a faiparban, amely a teljes értékláncot követi, értve ez alatt a teljes termék előállítási folyamatot.
Azt mondják, a XXI. század üzemanyaga a digitális információ lesz (fordítsuk ezt úgy, hogy az ipari fejlődés hajtóereje…).
A Homag most debütáló fejlesztése abszolút egyedülálló.
Egyedülálló
- az új termék felfogásában,
- designban,
- minőségben
- és nyitottságában (már amennyire ez ipari kategóriának tekinthető).
Ez a nyitott platform a jövőben régebbi gépekkel és más gyártók termékeivel is kompatibilis lesz.
A technológiai háttér a gépek és szerszámok oldaláról adott, sőt, alapanyag oldalról is, hiszen a kommunikációs elemek készen állnak arra, hogy interaktív szereplői legyenek egy olyan rendszernek, ahol minden a hatékonyság szolgálatában áll.
A faipar összetett vállalkozás: az ügyfelek igényeinek megértése mellett, a gyártás során keletkező digitális információk folyamatos elemzése és kiértékelése, az abból eredő következtetések levonása szükséges a sikerhez.
A Tapio magába foglalja a gépi kompetenciát, a szoftveres szakértelmet, adatelemzést és folyamatelemzést. Az optimális termelékenység érdekében
- a program látja és figyeli az összes munkaállomást,
- frissíti és rendszerezi a termelési adatokat, a munkaállomás aktuális státuszát,
- gyártási folyamatot elemez
- és pontos határidőmenedzsmentet vezet.
A Tapio olyan platform, amely a műhelyek és nagyvállalatok hatékonyságát, optimalizálását segíti a vállalat méretétől függetlenül.
A folyamatok során szerzett információk rendszerezése többféle szempont szerint történik. Más információkat küld a gépkezelőjének, mást a gyártásszervezőnek és megint mást a cégvezető számára.
Ezek az információk lehetnek gép állapotát jelző paraméterek, szerviz protokoll, gépvezérlési információk, gépkihasználtsági adatok, energiafelhasználási információk.
Ezeket nemcsak tárolja és közvetíti, hanem rendszerezi, figyelmeztetést küld, cselekvésre ösztönöz.
A rendszer tudja, hogy adott gépnek mennyi a sűrített levegő igénye egy adott munkafolyamat esetén. Ha ez eltér az átlagostól, akkor ezt a rendszer jelzi és beavatkozást kér.
Egy teljesen más példa. Az élzáró automata felfűtését a gépkezelő az okos telefonjáról már munkába menet elindíthatja, hogy a műszak megkezdésekor már üzemi hőfokon várja a berendezés.
Két teljesen eltérő szolgáltatás, de mindkettő esetében az információs felhő és a webes alapú kommunikáció jelenti a hátteret. Érzékeltetni csak azt szerettük volna, hogy napi operatív munkák és elemző feladatok esetén is a Tapio lehet a megoldás.
A TAPIO egyébként egy nemzetközi referencia projekt, amelyet a Homag koordinált, a Microsoft és a
Softwar AG partnerként működött közre.
A Homag City idén először egy térben, a 14-es pavilon teljes egészét elfoglalja majd. A cég magyarországi képviseletét ellátó szakemberek a kiállítás teljes ideje alatt várják az érdeklődőket.