Főoldal Friss Megalakult a Faablakgyártók Magyarországi Szövetsége, a FAMASZ

Megalakult a Faablakgyártók Magyarországi Szövetsége, a FAMASZ

szerző robinwood
FAMASZ

…mert az ablak az fa…

A társadalmi szerepvállalás ma nem igazán divatos kis hazánkban. Ennek ellenére időről időre nekifutnak páran a faipar világában is. Teszik ezt elsősorban valami nemes célból, esetünkben a faablak presztizsének emelése érdekében.
Számunkra nem kérdés, hogy az igazi ablak az fából van, érdeklődve fogadtuk a kezdeményezést.
Aztán ahogy körvonalazódott a koncepció, úgy vált egyre szimpatikusabbá a projekt.

Az őrültség nem más, mint ugyanazt tenni újra és újra, és várni, hogy az eredmény más legyen.

Albert Einstein

A klasszikus szakmai szervezet, szövetség kialakítástól eltérően nem a gyártók alapították az összefogást, hanem az őket kiszolgáló beszállítók. Még arra is figyeltek, hogy minden szakterület (szerszám, gép-technológia, felületkezelés, alapanyag) legyen megszólítva.

  • Így szerszám részről a Leitz Hungária Szerszám Kft.,
  • gép és technológiai területről a Woodissimo Kft.,
  • felületkezelő rendszerek oldaláról a Remmers Ungarn Kft.
  • és végül a faanyag szakterületéről a Holz Schiller GmbH. vállalta a szakmai munkát.

A szakmai alapítótagok mellett egy nemzetközi kommunikációs ügynökség, a Nine Company munkájára is számít a menedzsment.

Ha kitekintünk Európába, láthatjuk, hogy a magas minőségű házakba szinte kizárólag fa, vagy fa-alu szerkezetű ablakokat építenek be. Ez nem csupán szerkezeti, hanem minőségbeli és presztízs kérdés is.
Ezen a területen szeretnénk lépni mi is. Ezért az összefogás elsődleges célja, hogy a fa és fa-alu szerkezetű ablakokat, pontosabban a hazai gyártóktól kikerülő termékeket közelebb vigyük a végfelhasználókhoz és az építészekhez.
Ez elsőre szimplán marketing feladatnak tűnik, de a munka nagy része inkább szakkommunikáció. Ezért is kerestünk mindjárt az alakuláskor egy olyan kommunikációs céget, akinek van tapasztalata a faipar területén is. A Nine Company szerkeszti a robinwood.hu oldalt, valamint bizonyos szakmaszervezési feladatok terén segíti az OAFSZ munkáját is.

Nyilatkozta a Kala Tibor, az összefogás kezdeményezője és a frissen alakult szövetség elnöke.

FAMASZ

Szép magasztos cél, de a megvalósításra is vannak elképzeléseitek?

Kala Tibor: Nyilván kicsit döcögős az elején a dolog, hiszen a megalakulás nemcsak protokolláris feladat, hanem a jogi-gazdasági alapjait is le kell fektetni. Ez a munka jelen pillanatban is zajlik. A hivatalos megalakulást követően szerintem az első komoly aktivitásunk tavasszal a Construma idején lesz majd, bár ezt megelőzően is tervezünk egy konferenciát, de erről nem szeretnék még beszélni.
Visszatérve a Construmára, szeretnénk konkrétan a kiállításon is jelen lenni, illetve építészeket megcélzó szakmai előadással is készülünk. Ez utóbbi egyébként nem előzmény nélküli, ugyanis az idei Construmán már szerveztünk egy, az építészeket megcélzó szakmai előadást, karöltve az Építész Kamarával és az Országos Asztalos és Faipari Szövetséggel.
Emellett nagyon fontosnak tartjuk, hogy a szakképző intézményekkel és az egyetemmel is kiváló kapcsolatot építsünk ki. Ugyanilyen fontosnak tartjuk, hogy külföldi szakkiállításokra szervezetten akár kisebb csoportokba szakmai “brancsként” utazzunk ki. Egészen más hangulata és szakmai tartalma van egy csoportos kiállítás látogatásnak. Nyilván ebben a nemzetközi kapcsolataink sokat fognak segíteni.

Óriási passzivitás nehezíti a szakmai szervezetek munkáját úgy általában. Milyen pontokon szeretnétek változtatni, illetve mi a motiváció, ami a mozgatója lehet majd az összefogásnak?

Rengeteg tervünk van, nagy a lelkesedés, alapvetően egy új megközelítéssel próbálkozunk. Először is van egy konkrét és prioritást élvező cél. Meg vagyunk győződve arról, hogy

a hazai gyártói kapacitás és technológiai háttér európai mércével mérve is kiváló.

A Magyarországon készült ablakok minősége a jelenleginél sokkal magasabb szintre predesztinálja a szektorban tevékenykedő vállalkozásokat, mint ahol most vannak.
Azt gondoljuk, hogy piaci megítélésük javítása, a sikeresebb értékesítői és marketing munka nemcsak a gyártók, hanem a hazai építészet és végfelhasználók együttes érdeke is. Magyarán az elsődleges feladatunk az lesz, hogy a hazai gyártású faablak a méltó helyére kerüljön a piacon.

FAMASZ

Ehhez elkerülhetetlen egyfajta lobby tevékenység is, hiszen ez a piacon való sikeres szereplés egyik pillére. Vagy példaként említhetném a műemlék épületek terén régóta szükségszerű, a racionális és műemlékvédelem és gyártástechnológiai oldalról is szakszerű uniformizált ablakgyártás szabályozását. Láttok az ilyen típusú munkákra lehetőséget?

Igen, látunk. Nyilván ehhez egy erős szövetség kell majd, ami momentán alakulóban van, de szerintünk működőképes lesz a modell, amit szeretnénk létrehozni. Nem a gyártók, hanem néhány beszállító gondolatai mentén jött létre az összefogás. Ez nemcsak azt jelenti, hogy mi vállaljuk az anyagi terheket, hanem azt is, hogy nincs konfliktus.

Minden gyártó egyformán fontos, aki megfelelő minőséget képvisel.

Felvettük a kapcsolatot és együttműködési megállapodást is kötöttünk a Német Faablakgyártók Szövetségével (proHolz Fenster). Az ő szervezeti felépítésüket tekintjük mintának. Ennek lényege egy, a tagság és az elnökség között elhelyezkedő, a tagságból kialakított tanácsadói kör, ami az operatív munkában is részt vállal.
Arra próbálunk törekedni majd, hogy az elnökség interaktív legyen. Kezdeményező és a tanácsadói szervezet aktív szereplője

Ki lehet tag?

Elsősorban fa és fa-alu ablak gyártó vállalkozások. Emellett a szakmakört kiszolgáló beszállítók, gép-és szerszámkereskedők, szakképzés szereplői, valamint nagyon számítunk a “rutinosabb” szakmai szövetségek és szakmai szervezetek segítségére.

Az építészeket többször is említetted. Bizonyos szempontból ők a fő célcsoport, de a végfelhasználókat is meg kell szólítanotok?

Az építész és az építtető együttesen dönt.

Nekünk azt kell elérni, hogy ők is azt gondolják, hogy az ablak az fa.

Ezért olyan fórumokat kell találnunk, ahol ezt elmondhatjuk és megmutathatjuk. Az építész azokat az elemeket, vagy mondhatjuk úgy, kliséket fogja használni, amit könnyen és egyszerűen tud beemelni a tervezési folyamatba, valamint amiről meg van győződve, hogy az jó.
Na ezen a téren a hazai gyártóknak óriási lemaradása van. Az építész nem tervez betongerendát, se téglát, se ablakot.
Nem feladata, ellenben használja ezeket, ha azok megfelelően vannak parametrizálva, könnyedén és gyorsan beemelhetőek.
Ez egy bonyolult kérdéskör, hosszasan taglalhatnám, de azt hiszem ennek nem most van itt az ideje. A végfelhasználót szintén másként kell majd tájékoztatni és meggyőzni. Őszintén kell beszélni a faablakról és megmutatni, mennyire része ma már az enteriőrnek az ablak, mennyire fontos a felületkezelés és fafaj választás.

Ez is érdekes lehet számodra

Népszerű