Főoldal Ajtó/ablak Belgiumban járt a FAMASZ

Belgiumban járt a FAMASZ

szerző Csonka Imre

Alig több mint egy éve alakult a Faablakgyártók Magyarországi Szövetsége. Az összefogás, mint azt a neve is elárulja, a hazai fa és fa-alu ablakok gyártóit, valamint a szakmakört kiszolgáló beszállítókat és kereskedőket tömöríti.
Az elmúlt időszakban számos platformon találkozhattunk velük, sok esetben új megvilágításba helyezve egy szakmai szövetség munkáját, szerepét. Nemcsak a szakmai információk célba juttatását, a tagok gyors és hiteles informálását tekintik feladatuknak. A faablak népszerűsítése mellett általában a fa, mint alapanyag melletti lobbi tevékenységük is erőteljes és hatékony:

  • A 2019-es Construma szakkiállításon önálló standdal debütáltak, amit a Hello Wood csapatával együtt terveztek.
  • Emellett kreditpontos szakmai konferenciára várták az építészeket.
  • Ezt követően kiemelt támogatóként aktívan részt vettek az első hazai rendezésű Solar Decathlon Nemzetközi Építész Versenyen.
  • Ősszel (november 28-án) pedig a Győri Széchenyi István Egyetem építész tanszékével közösen Építész Szakmai Napot tartanak Győrben. Tehát igencsak aktív csapat…

Szakmai programjaik kialakítása során nemcsak a szakmai szempontok, hanem a közösségépítés is fontos szempont. Jól mutatja ezt az ősz elején tartott belgiumi szakmai kirándulás.

FAMASZ Belgium

Az európai fa és fa-alu nyílászáró piacból is kiemelkednek a Benelux államok által mutatott eredmények. Minőségi gyártók és eladott ablakok terén egyaránt itt a legmagasabb a faablakok aránya a nyílászáró piacon. Nem véletlen tehát, hogy őket választották a szervezők. Na persze a jó söröknek, a finom csokiknak, és a szövetség menedzsmentjében vezető szerepkört betöltő néhány tag lelkes munkájának is köszönhető a kiválóan sikerült tanulmányút, mert nemcsak gyárlátogatások, hanem kerékpár túrák, baráti beszélgetések, sörözések és egy kis tengerpart is belefért a 4 napos programba.

A szakmai út során két ablakgyártó cégnél tett látogatást a FAMASZ csapata. Mielőtt belemerülnénk a “szakmázásba”, szeretném elmondani, hogy már

önmagában az nagyszerű dolog, hogy ezek a cégek beengedték a gyárkapukon belülre a magyar (konkurens) gyártókat.

Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy az EU-s támogatásokkal kipárnázott, ezért sok esetben a piaci ár alatt dolgozó kelet-európai gyártókat nem feltétlenül kedveli mindenki.

Alapanyagok tekintetében míg idehaza szinte mindenki rétegragasztott frízekből dolgozik, jellemzően luc vagy borovi fafajokat használva, addig Belgiumban előszeretettel használják az egzóta fafajokat, sokszor rétegragasztás nélküli tömör kivitelben.

Nálunk a prémium gyártók esetében szinte kivétel nélkül bútoripari minőségű finisheléssel és felületkezeléssel találkozunk. Itt mintha a minőségi gyártásnak ez nem lenne feltétlen velejárója. A felületek szépek, pontosak, de alig lépnek el a gyalult minőségtől.

A gyártó üzemek gépesítettsége, technológiai színvonala hasonló a hazai gyártókéhoz. Ugyanakkor viszonylag kis létszámmal, de flexibilisen használható jól képzett munkaerővel, rendkívül hatékonyan dolgoznak. A beruházási ciklusidő nagyjából 10 év! Magyarán

10 évenként kalkulálnak egy-egy nagyobb fejlesztéssel.

Míg idehaza, vagy mondjuk úgy, hogy a hazai klímasávban, ami ugye itt közép Európában elég szélsőséges tud lenni, szóval

itthon már szinte elavult a 68 mm-es vastagságú ablak, Belgiumban szinte ez az általános.

Nyilván a 0 és -5 ℃ közötti telek és a maximum 28-30 ℃ fokos nyarak nem igénylik a nagyobb keresztmetszeteket.
A kétrétegű üveg a legtöbb esetben megfelel az elvárásoknak. Ennek ellenére itt is elérhető 78-80-as ablakszerkezet. Ennél erősebb keresztmetszetekkel viszont nem találkoztunk

Igazi érdekességnek számított a hagyományos profilok és megoldások, valamint az extra kivitelű profilok markáns jelenléte a piacon. Például a belül szintbe záródó tok és szárny, vagy a műemlék jellegű fa vízvetős profil.

A szakmai út legnagyobb tanulsága azonban a professzionális értékesítés és termékbemutatás. Gyakorlatilag egy szinten van a technológiai hátterünk és alapanyag kínálatunk a Belga piacéval. Ugyanakkor az eladást segítő felületeik, a bemutatótermek, a termék prémium tálalása terén van mit tanulnunk tőlük. Ezen a téren a szövetségnek is komoly feladatai lesznek.

Népszerű

Ez is érdekes lehet számodra